ANTIDOTUM O SMAKU RED BULLA

ANTIDOTUM AIRSHOW LESZNO 2021

Leszno czy to organizowane w czerwcu, czy we wrześniu jak to miało miejsce w zeszłym roku ma w sobie ten pierwiastek magii. Ciężko powiedzieć czy jest to kwestia pogody, doboru programu i uczestników czy w końcu gościnności organizatorów (placek z owocami mógłby być stałym elementem tych pokazów 😉 ) także myślę, że spokojnie możemy przyjąć iż jest to mariaż tych wszystkich czynników. Mariaż bardzo ciekawy, za który mocno trzymamy kciuki bo w tych pokazach jest potencjał i ukazuje on nam się z roku na rok w coraz większym stopniu.

Moim pomysłem na ten post niech będzie chęć podzielenia się z Wami kilkoma ciekawostkami na temat największych gwiazd tegorocznych pokazów. może nie będą to dla wielu z Was dane odkrywcze, ale mam nadzieję, że przeczytanie tego wpisu będzie dla Was przyjemnością.

Także fotograficzno-tekstowe podsumowanie rozpoczynamy od maszyn floty The Flying Bulls 

Reprezentanci Salzburskiego Hangrar 7 pojawili się w Lesznie w składzie 4 maszyn.
A oto i one:

Lockheed P-38 Lightning

Dwusilnikowy amerykański samolot myśliwski dalekiego zasięgu z okresu II wojny światowej, dzierżący szereg rekordów i ciekawostek.
Jak podaje wikipedia:

– był to pierwszy wojskowy samolot zaprojektowany w zakładach Lockheeda, który trafił do produkcji seryjnej,
– pierwszy dwusilnikowy myśliwiec w lotnictwie amerykańskim
– pierwszy seryjnie produkowany samolot z silnikiem widlastym Allison V-1710
– pierwszy myśliwiec amerykański z podwoziem z kołem przednim
– pierwszy amerykański samolot, który przekroczył 400 mil na godzinę (640 km/h)
– pierwszy produkcyjny myśliwiec dwukadłubowy
– pierwszy amerykański myśliwiec, który zestrzelił niemiecki samolot,
– był to najcięższy amerykański jednoosobowy myśliwiec w okresie II wojny światowej
– jedyny samolot produkowany nieprzerwanie od wejścia Stanów Zjednoczonych do wojny aż do jej zakończenia
– wszystkie Lightningi zestrzeliły łącznie więcej japońskich samolotów niż jakikolwiek inny amerykański myśliwiec.

 

Ten konkretny egzemplarz w wersji P‑38L‑5 należący obecnie do stajni The Flying Bulls wyprodukowany został w 1944roku i jest obecnie jedynym latającym egzemplarzem w Europie!

Po wojnie nim trafił do Salzburga brał udział w prestiżowych zawodach Reno Air Races. Pilotowany przez wiele lat przez Marvina L. „Lefty’ego” Gardnera był prawdopodobnie najsłynniejszym zdatnym do lotu P‑38 w Ameryce. Cechą charakterystyczną tej maszyny było jej białe malowanie, a „White Lightnin'” stał się przez to niekwestionowaną gwiazdą w USA.
Jej historia jako Białej Błyskawicy zakończyła się wraz z awaryjnym lądowaniem w polu 25 czerwca 2001. Przywrócenia jej dawnego blasku (dosłownie i w przenośni) podjęli się The Flying Bulls dzięki czemu możemy obecnie oglądać tę maszynę na niebie w tak nienagannym stanie.

North American P-51 Mustang

Amerykański jednosilnikowy myśliwiec okresu drugiej wojny światowej zaprojektowany na zlecenie RAF-u, produkowany głównie w zakładach North American Aviation (NAA) w Stanach Zjednoczonych. Używany był przez USA i ich sojuszników zarówno podczas drugiej wojny światowej, jak i wojny koreańskiej.

 

Ten konkretny egzemplarz w wersji P51-D to najnowszy nabytek w hangarze The Flying Bulls.  Jest to samolot ze szczególną historią, gdyż poprzednim właścicielem był nie kto inny jak legenda lotnictwa Bob Hoover. Robert Anderson „Bob” Hoover był jednym z najsłynniejszych amerykańskich pilotów myśliwskich, doświadczalnych i akrobacyjnych, instruktorem lotniczym oraz wielokrotnym lotniczym rekordzistą.
Maszyna o nazwie własnej „Nooky Booky IV”, zbudowana została w 1944 roku, a do lotniczej kolekcji Red Bull’a trafiła w marcu tego roku.

North American B-25 Mitchell

 

 

North American T-28B Trojan

Projektowany jako następca bardzo udanego samolotu szkolnego North American T-6 Texan, T-28 Trojan po raz pierwszy wzbił się w powietrze we wrześniu 1949 r. Do seryjnej produkcji wszedł w 1950r. a jego produkcja trwała do 1957 roku.

Wersja T-28A przeznaczona dla USAF dysponowała silnikiem Wright R-1300-7 o mocy 800 KM. Wersję B oraz C przeznaczone dla US NAVY napędzane były z kolei 9-cylindrowy silnikiem gwiazdowym Wright R-1820-86 Cyclone o mocy 1425 KM. Łącznie zbudowało 1949 sztuk z czego odpowiednio: 1194 sztuk wersji T-28A, 489 szt. T-28B oraz 266 sztuk T-28C.

 

Prezentowany w Lesznie model wraz z samolotem Chance Vought F4U Corsair dał początek całej kolekcji The Flying Bulls!

Bramy fabryki opuścił w 1954 roku, do floty czerwonych byków dołączył z początkiem lat 90, natomiast w 2008 rozpoczął się proces jego gruntownej rekonstrukcji. Podczas 8 lat wytężonej pracy i upływie ponad 30 000 godzin samolot został praktycznie zbudowany na nowo! Wszystkie śruby, nakrętki i wkręty oraz skorodowane blachy zostały wymienione. Dodatkowo cała hydraulika, elektryka zostały wykonane na od podstaw, a awionika została unowocześniona zgodnie z najnowszymi standardami.

Trojan w powietrze wzbił się ponownie dopiero w 2016. 

Podczas remontu samolot zyskał jedną ze swoich najbardziej charakterystycznych cech – wytwornice niezwykle gęstego dymu. Sporym wyzwaniem było odpowiednie usytuowanie zbiornika na olej odpowiedzialny za dym. Został on wbudowany w kadłub, ale musiał być umieszczony w taki sposób, aby ze względu na swój rozmiar i wagę nie miał wpływu na środek ciężkości i charakterystykę lotu.

Myślę, że ciężko było by mi znaleźć samolot z równie efektownymi smugami ciągnącymi się jeszcze daleko za samolotem. To był znak rozpoznawczy i swoisty podpis tej maszyny i jej pilota.

Niestety w trakcie przelotu na macierzyste lotnisko w Salzburgu 20 czerwca 2021 roku ok. godziny 16:55 czasu lokalnego maszyna rozbiła się w okolicach miejscowości Jickovice na terenie Czech, ok. 70 km od Pragi.

W katastrofie zginął pilot, Rainer Steinberger.

Zdjęcia do wpisu:

Shopping Basket